Een introductie in zoekmachine optimalisatie (SEO)

Wil je SEO toepassen op je website maar weet je niet waar te beginnen? In dit artikel maak je kennis met een aantal trucs die je helpen om SEO correct toe te passen. Allereerst moet je weten dat er twee verschillende soorten van SEO zijn. De eerste is on-page SEO, de tweede off-page SEO. On-page SEO heeft direct betrekking op je website. Off-page gaat om social media, linkbuilding en andere instrumenten van marketing.

Inhoud van je website
Heb je alle pagina’s en berichten voorzien van een unieke title en meta description? Google en andere zoekmachines kijken naar deze zaken om te bepalen hoe je website wordt weergegeven in de zoekmachine. Daarnaast is het van groot belang dat de inhoud van je website correct is en dat de omvang voldoende is. Een website die bestaat uit één pagina met 25 woorden tekst wordt door Google niet zo snel als waardevol gezien. Over het algemeen kunnen we stellen dat een artikel minimaal 300 woorden dient te zijn. Let bij het schrijven van een artikel op de keyword density. De keyword density wordt uitgedrukt in een percentage. Een ideale keyword density ligt tussen de 2,5 – 3%. Bij een tekst van 300 woorden zorg je er dus voor dat het belangrijkste keyword (zoekwoord) 7 of 8 keer voorkomt.

Afbeeldingen
Naast een goed artikel is het belangrijk om deze te voorzien van een passende afbeelding. Als je een artikel over kleine hondenrassen hebt geschreven bijvoorbeeld, voeg dan een afbeelding toe van een kleine hond. Geef de afbeelding een zogenaamde title en alt, zo zorg je ervoor dat je website ook via Google afbeeldingen gevonden kan worden. Let bij het toevoegen van een afbeelding wel op de grootte. Een te grote afbeeldingen kent een langere laadtijd, iets wat negatief is voor SEO. Hoe kleiner de afbeelding, des te beter.

SEO friendly URL’s
On-page SEO gaat veder dan alleen goede artikelen en afbeeldingen. De URL structuur binnen je website is ook van groot belang. Het SEO friendly maken van de URL’s kan lastig zijn als je een website hebt die al bestaat. Je zult de structuur dan moeten veranderen, waarbij je soms technische aanpassingen moet maken. Een URL die qua SEO niet goed is, is www.website.nl/prodyct.php?productid=25 bijvoorbeeld. Een vriendelijke URL ziet er als volgt uit: www.website.nl/product/roze-kindertas/ bijvoorbeeld. Deze laatste URL zorgt ervoor dat je binnen zoekmachines gevonden kan worden op het keyword “roze kindertas”.

Linkbuilding
Als je de on-page SEO tips hebt toegepast kun je aan de slag met off-page SEO. Dot kan ingewikkelder zijn, omdat je buiten je website om gaat namelijk. Om goed te kunnen scoren in zoekmachines is het bijvoorbeeld belangrijk om links naar je website toe te hebben. Met andere woorden, een link naar je website die op een andere website staat is gunstig. Om dit voor elkaar te krijgen moet je de webmaster van de betreffende website benaderen en vragen of zij een link willen opnemen. Dit heet linkbuilding. Als je hiermee aan de slag gaat is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je relevantie links naar je website toe krijgt. Heb je een website over honden, zorg er dan voor dat de links op websites komen over honden, of in ieder geval over dieren. Een link naar je hondensite die op een website over auto’s wordt opgenomen is veel minder waard.

Social media
Naast linkbuilding is het tegenwoordig belangrijk om aan de slag te gaan met social media. Facebook, Twitter, Instagram, je kunt ze allemaal inzetten. Hoe meer volgers, des te meer bezoekers je kunt genereren naar je website. Neem zogenaamde social media buttons op zodat bezoekers artikelen kunnen delen of liken. Daarnaast is het belangrijk om regelmatig wat te plaatsen op je social media accounts. Dit levert je niet alleen meer volgers of likes op, Google kijkt, bij het bepalen van je zoekmachine notering ook naar het feit of je social media toepast of niet.